Saturday 11 November 2017

جھولا جھولنے کی ایک وجہ یہ بھی ہے

ایس اے ساگر

تہواروں کے موقع پر گلی محلے میں جھولا جھولتے ہوئے بہت سے بہت سے بچے آپ نے دیکھے ہوں گے، آخر کیوں یہ بچے اپنے پیسے جھولے والوں کے حوالے کردیتے ہیں.  رواں برس کے دوران 25 اپریل کو اس سلسلہ میں دلچسپ وجہ سامنے آئی ہے. جس سے پتہ چلے گا کہ بچوں میں جھولے جھولنے کا شوق حد سے زیادہ کیوں ہوتا ہے اور اسکے عوامل کیا ہیں! یونیورسٹی کے ریسرچ شعبے سے تعلق رکھنے والے تل چین رابینووچ کے بقول تجربات اور مشاہدے سے یہ معلوم ہوا ہے کہ بچوں کو اکثر گھر سے باہر سیر و تفریح کیلئے جانے کا شوق ہوتا ہے اور جب وہ باہر نکل جاتے ہیں تو انکی اولیں پسند یہ ہوتی ہے کہ وہ باغوں میں پڑے جھولوں پر چڑھیں اور لطف اندوز ہوں۔ نفسیاتی طور پر ان کی اس لطف اندوزی کا سبب جھولا نہیں ہوتا بلکہ وہ پینگیں ہوتی ہیں جن کے نشے میں جھولا اوپر اور نیچے آنے کے بعد پھر اوپر کی جانب جاتا ہے اور ایک تسلسل سے یہ عمل جاری رہتا ہے۔ یہی وہ لمحہ ہے جب اس پر سوار بچے اپنے میں ایک نیا جوش و جذبہ محسوس کرتے ہیں۔ جھولا جھولنے کے دوران ایک مرحلہ وہ بھی آتا ہے جب وہ پینگیں لینے کیلئے کسی کی مدد کے محتاج نہیں ہوتے بلکہ خود ہی پینگیں لینے اور اوپر نیچے ہونے کے قابل ہوتے ہیں۔ یہ ایک ایسی خوشی ہے جن سے بچے بیحد متاثر ہوتے ہیں اور یہ خوشی کچھ ایسی ہے کہ بڑے اور بالغ افراد اس خوشی کو محسوس نہیں کرسکتے۔ سائنسدانوں کا کہناہے کہ ایک خاص رفتار سے جھولوں کے ذریعے اوپر نیچے آنے والے بچوں کا ذہن بھی بڑی ہم آہنگی کے ساتھ اپنا کام جاری رکھتا ہے جس سے انکی دماغی اور ذہنی صحت پر مثبت اثرات مرتب ہوتے ہیں۔جھولے کی یہ پینگیں ان بچوں کیلئے موسیقی کی دھنوں سے کسی طور پر کم نہیں ہوتیں۔کچھ بچے تمام تر خطرات کے باوجود جھولوں سے اترنے کا نام نہیں لیتے اور گھر واپس آبھی جائیں تو جھولوں کی دلچسپ یادیں انکے دل و دماغ میں چھائی رہتی ہیں۔ والدین کو چاہئے کہ وہ اس کیفیت کو نظر میں رکھیں ۔ اس سے بچوں کی تربیت میں انہیں بڑی مدد ملے گی۔

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1788484927860139&id=194131587295489

Flying Through The Air 

on the playground swing set may be a favorite activity for children of all ages, but it’s also teaching youngsters valuable social skills, believe it or not. According to reports, a new study finds that kids who play on the swing are also learning how to get along and work cohesively.
Researchers at the University of Washington’s Institute for Learning & Brain Sciences (I-LABS) paired up 4-year-olds who had previously not known one another in playing on a customized swing set.
The pairs were randomly placed into three different groups: some pairs swung together on a swing set that operated in a synchronized fashion; others on a set in which the swings moved out of sync with one another; and a final group of pairs didn’t swing at all.
Following their swing sessions— or lack thereof— children were asked to participate in a computer game or a puzzle-like game with their partners that measured their level of cooperation with their designated peer.
What the researchers found was that children who swung in unison not only showed greater cooperation with one another in the follow-up activity than those who swung out of sync or not at all, but completed their assigned task with greater speed.
The researchers speculate that moving in sync creates a type of camaraderie, especially for children, who are often seeking to be understood.
“Cooperation has both a social and cognitive side, because people can solve problems they couldn’t solve alone,” explains lead researcher and psychology professor Andrew Meltzoff in a university news release. “We didn’t know before we started the study that cooperation between 4-year-olds could be enhanced through the simple experience of moving together. It’s provocative that kids’ cooperation can be profoundly changed by their experiences.”
Since the ability to cooperate is widely seen as a desirable skill, this study provides further proof for the notion that cooperation is a teachable behavior.
Previous studies had found evidence for music promoting cooperative behavior; for example, kids marching together were found to be more likely to share with one another.
Therefore, perhaps encouraging activities that promote solidarity between kids is the key to lifelong cooperation skills, the researchers argue.
“Synchrony enhances cooperation, because your attention is directed at engaging with another person, at the same time,” says co-author Tal-Chen Rabinowitch, a postdoctoral researcher at I-LABS. “We think that being ‘in time’ together enhances social interaction in positive ways.”
The study’s findings were published in the Journal of Experimental Child Psychology.

No comments:

Post a Comment