Saturday 10 October 2015

ناخن بڑهانے سے رزق میں کمی Ruling on nails grow long

ناخن بڑهانے سے رزق میں کمی هوتی هے ،
انسانی فطرت کے خلاف هے ، مضر صحت هے ، نیل پالش لگانے کے بعد وضوں اور غسل تب تک نهیں هوگا جب تک اس کو اتارا نه جائے
---------------------------------------------------
دو سوال اور اس کے جواب ملاحظه فرمائے! __
سوال نمبر1 __ ناخن پالش اور سرخی پر وضو کرنے کا حکم کیا هے ؟
جواب__ناخن پالش لگانے سے وضو اور غسل اس لئے نهیں هوتا کیونکه ناخن پالش پانی کو بدن تک پهنچنے نهیں دیتی اس لئے ناخن پالش لگانے کی وجه سے وضو و غسل نهیں هوتا جب تک اس کو هٹایا نه جائے.
اسی طرح سے سرخی میں بهی اگر یه پات پائی جاتی هو که وه سرخی جلد میں پانی پهنچنے میں رکاوٹ هو تو اس کو بهی اتارے بغیر وضو یا غسل نهیں هوگا اور اگر اس طرح سرخی هو که وه پانی کے پهنچنے سے مانع نهیں تو پهر وضو و غسل هوجائے گا.
هاں اگر وضو و غسل کے بعد ناخن پالش یا سرخی لگا کر نماز پڑهے تو نماز هوجائے گی لیکن اس سے بهی بچنا بهتر هے.
* آپ کے مسائل ج2 ص76 *
------------------------------------------------------------------
سوال نمبر2 ___آج کل نوجوان لڑکیوں میں ناخن بڑهانے کا ایک فیشن عام هوچکا هے یه شرعی طور پر کیسا هے ؟
جواب___ناخن کٹوانا عین فطرت هے . ناخن بڑهانے کے کئی آفات هے اور ان میں سے ایک آفت یه بهی هے که اس سے رزق میں کمی هوتی هے .
ملاعلی قاری رحمته الله علیه فرماتے هیں....
من کان ظفره طویلا کان رزقه ضیقا
* کتاب مرقاته المفاتح ، کتاب اللباس ، باب الترجل الفصل الاول ج8 ص212 ، مکتبه رشیدیه 
ناخن کاٹنا فطرت انسانی میں داخل هے ....حضرت ابن عمر رضی الله تعالی عنه نبی صلی اللہ علیہ وسلم سے نقل کرتے هیں " زیر ناف صاف کرنا ، ناخنوں کو تراشنا اور مونچهیں چهوٹی کرنا فطرت انسانی میں داخل هے
صحیح البخاری ، کتاب اللباس ج2 ص875 قدیمی 
ناخن بڑهانا فطرت کے خلاف هے اور طبی لحاظ سے بهی مضر صحت هے لهزا خلاف فطرت چیز کو زینت بهی نهیں کها جاسکتا هے اور نه هی اس کی شرعا اجازت هوتی هے.
یه تو جانوروں اور پرندوں میں یه نشانی پائی جاتی هے 
افسوس اس بات پر آج کل اشرف المخلوقات هونے کے باوجود وه اپنے آپ کو جانوروں اور پرندوں کے ساته برابر کرتے هیں.
افسوس ایسی سوچ پر !

Question: 

What is the ruling on those who let all or some of their nails grow long?

Answer: 

Praise be to Allaah. 

Letting the nails grow long is makrooh, if not haraam, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) set a time limit for cutting the nails, and said that they should not be left for more than forty days. (Narrated by Muslim in al-Tahaarah, 258).

It is strange that those who claim to be civilized leave their nails to grow even though they trap dirt and make a person look like an animal. The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Use whatever causes blood to flow, and eat the animals if the name of Allaah is mentioned on slaughtering them. Do not slaughter with teeth or fingernails and I will tell you why: it is because teeth are bones (i.e., cannot cut properly) and fingernails are the tools used by the Ethiopians (whom we should not imitate for they are infidels).” (Narrated by al-Bukhaari in al-Sharikah, 3507; Muslim in al-Adaahi, 1968). This refers to the fact that they used to use their fingernails as knives to slaughter animals and cut the meat, etc. This is the way of those who resemble animals. 

Kitaab al-Da’wah, 5. Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, 2/79 (www.islam-qa.com)

1195: Ruling on men or women letting their nails grow long


What is the ruling on men or women letting their nails grow long? If it is forbidden, what is the wisdom behind this prohibition?
Praise be to Allaah.
Cutting the nails is part of the fitrah, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “The fitrah is five things: circumcision, removing the pubic hair, trimming the moustache, cutting the nails, and plucking the armpit hairs.” (Reported by al-Bukhaari and Muslim). According to another hadeeth, ten things are part of the fitrah, including cutting the nails. Anas (may Allaah be pleased with him) said: “The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) set a time limit for us to cut our moustaches, cut our nails, pluck our armpit hairs and shave our pubic hairs: we were not to leave it any longer than forty days.” (Reported by Ahmad, Muslim and al-Nisaa’i; this version narrated by Ahmad). Whoever does not cut his nails is going against the fitrah. The reason behind this is cleanliness and hygiene, because dirt can gather under the nails. It also serves the purpose of making us different from those among the kuffaar who allow their nails to grow long, and from animals that have claws and talons. (Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 5/173).
Most women nowadays have fallen into the trap of resembling savage animals with their long claw-like nails, which they then paint with nail polish. This ugly appearance looks utterly repulsive to any intelligent person whose fitrah is sound. Another bad habit that many people have is to leave one nail long. All of this is clearly contrary to the ways of the fitrah. We ask Allaah to keep us safe and sound. Allaah is the Guide to the Straight Path.



No comments:

Post a Comment