اس واقعے کے بعد شادی کا گھر غم میں بدل گیا ہے. مقامی انتظامیہ نے کشیدگی کے پیش نظر احتیاط کے طور پر قصبے میں اضافی پولیس تعینات کردی ہے۔ #ایس_اے_ساگر
Wednesday, 9 November 2022
رس گلہ مانگنے پر شادی میں ہنگامہ، ایک باراتی ہلاک
ٹوپی پہننا سنت نبوی وسنت صحابہ ہے
ٹوپی پہننا سنت نبوی وسنت صحابہ ہے
ٹوپی پہننا آپ صلی اللہ علیہ وسلم کی سنت عادیہ عملیہ ہے۔ آپ کے اجلاء صحابہ کرام رضوان اللہ علیہم اجمعین ٹوپیاں استعمال فرماتے تھے۔ آپ صلی اللہ علیہ وسلم کے بعد سے آج تک اکابر علماء وصلحاء کا بھی یہ لباس رہا ہے۔ آپ صلی اللہ علیہ وسلم سے ٹوپی استعمال کی روایت صیغہ استمرار "کان یلبس" کے ساتھ مروی ہے۔ جو عموم حال پہ صریح دلالت کرتی ہے۔ آپ صلی اللہ علیہ وسلم نے اپنے لئے تین ٹوپیاں بنارکھی تھیں:
(1) سفید مصری ٹوپی۔
(2) منقش دھاری دار یا بوٹی دار سبز ٹوپی ۔
(3) باڑ دار اونچی ٹوپی، جسے آپ صلی اللہ علیہ وسلم سفر میں پہنا کرتے تھے اور بسا اوقات اسے سترہ بھی بنالیتے تھے۔
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: كَانَ لِرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَلَاثُ
قَلَانِسَ: قَلَنْسُوَةٌ بَيْضَاءُ مُضَرَّبَةٌ، وَقَلْنَسُوَةُ بُرْدٍ حِبَرَةٌ، وَقَلْنَسُوَةٌ ذَاتُ آذَانٍ، يَلْبَسُهَا فِي السَّفَرِ، وَرُبَّمَا وَضَعَهَا بَيْنَ يَدَيْهِ إِذَا صَلَّى۔ (اخلاق النبی لابی الشیخ الاصبہانی: 2/211، 315)
حضرت ابوموسیٰ اشعری ٹوپی پہنتے تھے:
عَنْ أَشْعَثَ، عَنْ أَبِيهِ أَنَّ أَبَا مُوسَى خَرَجَ مِنَ الْخَلَاءِ، وَعَلَيْهِ قَلَنْسُوَةٌ، فَمَسَحَ عَلَيْهَا۔ (ابن ابی شیبہ: 24859)
آپ صلی اللہ علیہ وسلم کے خادم خاص حضرت انس بن مالک رضی اللہ عنہ عمومی حال میں ٹوپی استعمال فرماتے:
عَنْ سَعِيدِ بْنِ عَبْدِاللَّهِ بْنِ ضِرَارٍ قَالَ: رَأَيْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ أَتَى الْخَلَاءَ، ثُمَّ خَرَجَ وَعَلَيْهِ قَلَنْسُوَةٌ بَيْضَاءُ مَزْرُورَةٌ فَمَسَحَ عَلَى الْقَلَنْسُوَةِ۔ (مصنف عبدالرزاق: 745)
۔عَنْ عَاصِمٍ قَالَ: «حَجَجْتُ مَعَ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، وَأَنْزَلْتُهُ مِنَ الْمَحْمَلِ فَبَالَ، فَأَتَيْتُهُ بِمَاءٍ فَتَوَضَّأَ وَغَسَلَ أَثَرَ الْبَوْلِ، وَاسْتَنْشَقَ وَمَضْمَضَ ثَلَاثًا، وَغَسَلَ وَجْهَهُ ثَلَاثًا وَذِرَاعَيْهِ ثَلَاثًا ثَلَاثًا وَمَسَحَ عَلَى قَلَنْسُوَتِهِ وَخُفَّيْهِ وَأَمَّنَا إِلَى رَاحِلَتِهِ»۔(مسند ابن الجعد: 2158)
حضرت خالد بن ولید رضی اللہ عنہ بھی استعمال فرماتے:
عَبْدُالْحَمِيدِ بْنِ جَعْفَرٍ، عَنْ أَبِيهِ، أَنَّ خَالِدَ بْنَ الْوَلِيدِ فَقَدَ قَلَنْسُوَةً لَهُ يَوْمَ الْيَرْمُوكِ، فَقَالَ: اطْلُبُوهَا فَلَمْ يَجِدُوها، فَقَالَ: اطْلُبُوهَا، فَوَجَدُوهَا فَإِذَا هِي قَلَنْسُوَةٌ خَلَقَةٌ، فَقَالَ خَالِدٌ: «اعْتَمَرَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَحَلَقَ رَأْسَهُ، فَابْتَدَرَ النَّاسُ جَوَانِبَ شَعْرِهِ، فَسَبَقْتُهُمْ إِلَى نَاصِيَتِهِ فَجَعَلْتُهَا فِي هَذِهِ الْقَلَنْسُوَةِ، فَلَمْ أَشْهَدْ قِتَالًا وَهِيَ مَعِي إِلَّا رُزِقْتُ النَّصْرَ»۔ (طبرانی کبیر: 3804)
حضرت ابودرداء سے بھی اس کا استعمال ثابت ہے۔
أَبُو إِبْرَاهِيمَ التَّرْجُمَانِيُّ، قَالَ: رَأَيْتُ شَيْخًا بِدِمَشْقَ يُقَالُ لَهُ: أَبُو إِسْحَاقَ الْأَجْرَبُ مَوْلًى لِبَنِي هَبَّارٍ الْقُرَشِيِّ، قَالَ: «رَأَيْتُ أَبَا الدَّرْدَاءِ عُوَيْمِرَ بْنَ قَيْسِ بْنِ خُنَاسَةَ صَاحِبَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَشْهَلَ، أَقْنَى، يَخْضِبُ بِالصُّفْرَةِ، وَرَأَيْتُ عَلَيْهِ قَلَنْسُوَةً مُضَرَّبَةً صَغِيرَةً، وَرَأَيْتُ عَلَيْهِ عِمَامَةً قَدْ أَلْقَاهَا عَلَى كَتِفَيْهِ»۔(مستدرکِ حاکم: 5450)
حضرت علی بن حسین بھی استعمال فرماتے
عَنْ عَبْدِاللَّهِ بْنِ سَعِيدٍ، قَالَ:رَأَيْتُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَلَنْسُوَةً بَيْضَاءَ مِصْرِيَّةً۔(ابن ابی شیبہ: 24855)
علامہ ابن قیم جوزیہ نے آپ صلی اللہ علیہ وسلم کے ٹوپی پہننے کی تین حالتیں ذکر فرمائی ہیں جن میں ایک یہ بھی ہے کہ آپ بغیر عمامہ کے بھی ٹوپی استعمال فرماتے تھے:
حضرت عبداللہ بن عباس فرماتے ہیں کہ نبی کریم صلی اللہ علیہ وسلم عمامے کے نیچے ٹوپیاں پہنا کرتے تھے اور بغیر عمامے کے بھی ٹوپیاں پہنتے تھے، اور کبھی بغیر ٹوپی کے بھی عِمامہ پہن لیا کرتے تھے۔
عن بن عَبَّاسٍ كَانَ يَلْبَسُ الْقَلَانِسَ تَحْتَ الْعَمَائِمِ وَبِغَيْرِ الْعَمَائِمِ وَيَلْبَسُ الْعَمَائِمَ بِغَيْرِ الْقَلَانِسِ وَكَانَ يَلْبَسُ الْقَلَانِسَ الْيَمَانِيَّةَ وَهُنَّ الْبِيضُ الْمُضَرَّبَةُ وَيَلْبَسُ الْقَلَانِسَ ذَوَاتَ الْآذَانِ فِي الْحَرْبِ وَكَانَ رُبَّمَا نَزَعَ قَلَنْسُوَةً فَجَعَلَهَا سُتْرَةً بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُوَ يُصَلِّي۔ (عون المعبود: 11/88)(کنزالعمّال: 18286)
وَكَانَ يَلْبَسُ الْقَلَنْسُوَةَ بِغَيْرِ عِمَامَةٍ، وَيَلْبَسُ الْعِمَامَةَ بِغَيْرِ قَلَنْسُوَةٍ. (زادالمعاد: 1/130)
بے خیالی میں یا خلوت میں ٹوپی نہ پہنے تو کوئی حرج نہیں ہے۔ لیکن عمومی مجالس میں یا بازاروں میں بغیر ٹوپی گھومنا خلاف مروت ہے، اور فقہاء تو ایسے لوگوں کی شہادت قبول بھی نہیں فرماتے۔ آج کل جو مردوں کے ننگے سر بازاروں اور دفتروں میں جانے کا رواج چل نکلا ہے، یہ سب فرنگی تقلید ہے، اچھے اچھے دِین دار لوگ بھی ننگے سر رہنے کے عادی ہوگئے ہیں،
اِنَّا ِللهِ وَاِنَّآ اِلَیْہِ رَاجِعُوْنَ
(آپ کے مسائل اور اُن کا حل، جدید: 8/355)
وَالْمَشْيِ بِسَرَاوِيلَ فَقَطْ، وَمَدِّ رِجْلِهِ عِنْدَالنَّاسِ، وَكَشْفِ رَأْسِهِ فِي مَوْضِعٍ يُعَدُّ فِعْلُهُ خِفَّةً وَسُوءَ أَدَبٍ وَقِلَّةَ مُرُوءَةٍ وَحَيَاءٍ، لِأَنَّ مَنْ يَكُونُ كَذَلِكَ لَا يَبْعُدُ مِنْهُ أَنْ يَشْهَدَ بِالزُّورِ.(فتح القدیر: 7/414)
ویکرہ کشف الرأس بین الناس۔ (غنیۃ الطالبین مترجم ۴۳)
واﷲ سبحانہ وتعالیٰ اعلم
مركز البحوث الإسلامية (S_A_Sagar#)
https://saagartimes.blogspot.com/2022/11/blog-post_9.html
قرآن پاک پوری انسانیت کے لئے ہدایت نامہ ہے
قرآن پاک پوری انسانیت کے لئے ہدایت نامہ ہے
بڑی مسجد رمیش پارک میں تکمیل تفسیر قرآن کے موقع پر علمائے کرام کا اِظہارخیال
بتاریخ 7 نومبر 2022 مطابق 11 ربیع الثانی 1444 ہجری بروز پیر بعد نماز عشاء بڑی مسجد رمیش پارک لکشمی نگر دہلی میں حضرت مولانا عبدالحنان صاحب قاسمی نے تکمیل تفسیر کا چھوتھی مرتبہ دس سال میں اختتام فرمایا.
اس موقع پر مرادآباد کے معروف مدرسہ جامع الہدی مرادآبا کے مہتمم حضرت مولانا محمد طاہر صاحب قاسمی دامت برکاتہم نے پروگرام کی صدارت کا فریضہ انجام دیا جبکہ جلسہ کا آغاز دارالعلوم اسعدیہ بہاری کالونی کے استاذ قاری زبیر صاحب کی تلاوت قرآن سے ہوا اور نعت پاک کا ہدیہ مفتی شاداب عمر قاسمی امام حمزہ مسجد کبیر نگر نے پیش کیا.
جلسہ کی نظامت مولانا عرفان صاحب قاسمی لکشمی نگر نے کی. نیز دارالعلوم دیوبند کے استاذحدیث حضرت مولانا خضر محمد کشمیری نے بطورمہمان خصوصی شرکت فرمائی. موصوف نے اپنے خطاب میں کہا کہ قرآن اللہ کی وہ کتاب ہے جو امت مسلمہ ہی کے لئے نہیں بلکہ پوری انسانیت کے لئے ہدایت نامہ اور آب حیات ہے. تاریخ بتلاتی ہے کہ جن لوگوں نے قرآن سے اپنے دامن کو وابستہ کیا اور قرآن سے شغف اور تعلق کیا جس کی بدولت دشمن بھی ان سے گھبراتا تھا اور اللہ سبحانہ تعالیٰ نے ان کے لئے رضوان من اللہ اکبر کا اعلان فرمایا لیکن آج ہم نے قرآن سے اپنے دامن کو چھڑالیا تو دنیا میں ذلیل وخوار ہوکر رہ گئے. لہذا اگر یہ امت سربلندی چاہتی ہے تو ضروری ہے کہ وہ قرآن کو سمجھ کر پڑھنے کی کوشش کرے. بصورت دیگر تاریخ میں ایسے حالات بھی دیکھنے کو ملے ہیں کہ لوگ قرآن پاک پڑھنا تو دور کی بات قرآن پاک کو دیکھنے کے لئے بھی ترس گئے کہ انہوں نے اپنی پوری زندگی میں کبھی قرآن پاک کو نہیں دیکھا. یہ تمام حالات وواقعات ہمارے لئے درس عبرت ہیں. اخیر میں مہمان خصوصی نے اعزازی طور پر حضرت مولانا عبدالحنان صاحب کے سر اعزازی طور پر دستار فضیلت باندھکر حضرت کا اعزاز فرمایا.
اس موقع پر مفتی محمد یحییٰ صاحب مدرس جامع الہدی مراد آباد نے اپنے بیان میں قرآن کی عظمت پر روشنی ڈالی.
اخیر میں مفسر قرآن حضرت مولانا عبدالحنان صاحب قاسمی امام وخطیب رمیش پارک بڑی مسجد وونائب صدر جمعیت علماء صوبہ دہلی نے سبھی مہمانوں علماء وعوام کا شکریہ ادا کیا.
جبکہ پرووگرام میں مفتی عبدالرازق ناظم اعلی جمعیت علماء صوبہ دہلی, مفتی کفیل الرحمن صاحب قاسمی, ڈاکٹر شمش. قاری خورشید. مفتی توحید. مولانا جمیل اختر قاسمی. الحاج سلیم رحمانی. مولانا اخلاق کے علاوہ جمعیت کے صوبائی وضلعی اراکین نیز علاقہ کے تمام ائمہ وعلماء موجو د رہے. بعدہ مہمان خصوصی کی دعاء مستجاب پر مجلس اختتام کو پہنچی. #ایس_اے_ساگر
https://saagartimes.blogspot.com/2022/11/blog-post.html
Friday, 4 November 2022
علماء اور حکومت
علماء اور حکومت
بقلم: مولانا خالد سیف اللہ رحمانی
دین حق اور شریعت اسلامی اپنی مکمل اور آخری شکل میں محمد رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم کے ذریعہ انسانیت تک پہنچ چکا ہے ؛ اس لئے قیامت تک اس دین کو بے آمیز طریقہ پر محفوظ رہنا ضروری ہے، خود اللہ تعالیٰ نے اس کتاب کی حفاظت کا ذمہ لیا ہے:
اِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَاِنَّا لَهٗ لَحٰفِظُوْنَ (الحجر: ۹)
قرآن کی حفاظت میں ’’الفاظ قرآنی‘‘ کی حفاظت تو داخل ہے ہی ’’معانی قرآن‘‘ کی حفاظت بھی شامل ہے، قرآن مجید کے درست معانی اور اس کی صحیح تشریحات علماء کی ذمہ داری ہے؛ اس لئے منجانب اللہ ہر عہد میں علماء سے دو طرح کی خدمتیں لی گئی ہیں:
1: ایک یہ کہ ان کو ایسی علمی بصیرت عطا کی گئی کہ وہ الفاظ قرآنی کی بے جا تشریحات اور احکامِ شریعت کی ناحق تأویلات کے فتنہ سے اُمت کو بچائیں،
2: دوسرے: اسلام کی تعلیمات کو حکومت کے اثرات اور اس کی مداخلت سے محفوظ رکھیں؛ کیوں کہ حکومتیں اکثر مذاہب پر اثر انداز ہوتی رہی ہیں، ہندو مذہب اور عیسائیت اس کی واضح مثالیں ہیں، مسلم حکومتیں بھی ایسے ناپاک عزائم سے پاک نہیں رہی ہیں؛ لیکن چوں کہ اللہ تعالیٰ کو اسلام کی حفاظت مقصود تھی؛ اس لئے ہمیشہ ایسی کوششیں ناکام و نامراد رہی رہیں۔
علماء اسلام اس سلسلہ میں اتنے حساس واقع ہوئے تھے کہ جو راویان حدیث شاہی دربار کا چکر لگاتے، اہل علم کو ان کی روایت قبول کرنے میں تأمل ہوتا تھا، اور جو فقہاء حکومتوں کے زیراثر ہوتے، اصحاب علم کی بارگاہ میں ان کے فتاویٰ کو قبولیت وپذیرائی حاصل نہیں ہوتی تھی، بڑے بڑے اہل علم کو سرکاری عہدوں کی پیش کش کی گئی؛ لیکن انھوں نے اس کو قبول کرنے سے انکار کردیا اور ہمیشہ امراء و سلاطین کی ہم نشینی کو علماء و مشائخ کے لئے ناپسند کیا گیا، خود رسول اللہ صلی اللہ علیہ والہ و سلم نے ارشاد فرمایا: ’’علماء اللہ کے بندوں پر اس کے رسولوں کے بعد ذمہ دار ہیں، جب تک سلاطین کے ساتھ ان کا ملنا جلنا نہ ہو، اگر انھوں نے ارباب اقتدار سے اختلاط رکھا تو اللہ کے رسولوں کے ساتھ خیانت کی؛ لہٰذا ایسے لوگوں سے بچ کر اور دُور دُور رہو.‘‘ (احیاء العلوم:۱؍۱۰۱) ایک اور روایت میں ہے کہ بدترین علماء وہ ہیں جو امراء (ارباب اقتدار) کے پاس آمد ورفت رکھتے ہیں اور بہترین امراء وہ ہیں جو علماء کے پاس آتے جاتے ہیں، (حوالۂ سابق) ایک اور روایت میں آپ صلی اللہ علیہ وسلم کا ارشاد نقل کیا گیا ہے کہ جس نے حکمراں کے پاس آمد ورفت رکھی ، وہ فتنہ میں مبتلا ہوا:
"من أتی السلطان اُفتتن"
(احیاء العلوم بحوالہ ابوداؤد وغیرہ)
ایک اور روایت میں ہے کہ تم پر ایسے امراء اور ذمہ دار آئیں گے، جن کی بعض باتیں اچھی ہوں گی اور بعض بری ، توجس نے ان کی بری بات پر نکیر کی، اسے تو نجات مل گئی اور جس نے صرف دل میں برا محسوس کیا ، وہ بھی بچ گیا؛ لیکن جو اس کی باتوں پر راضی رہا اور اس کی پیروی کی تو اللہ تعالیٰ اسے محروم کردیں گے۔ (احیاءالعلوم: ۱؍۱۰۰، بحوالہ مسلم)
اسی لئے علماء نے ہمیشہ اربابِ حکومت اور اہلِ اقتدار کے پاس علماء کے آنے جانے کو ناپسند کیا ہے، امام غزالیؒ نے اسے ’’علماء سو‘‘ یعنی خراب علماء کی علامتوں میں سے ایک علامت بتایا ہے، علامہ ابن جوزی رحمۃ اللہ علیہ نے اپنی مشہور کتاب ’’تلبیس ابلیس‘‘ میں لکھا ہے کہ شیطان کے اہل علم کو متأثر کرنے کی ایک صورت یہ بھی ہے کہ اربابِ اقتدار کے پاس ان کی آمد ورفت بڑھ جائے اور وہ ان کے ساتھ مداہنت کا رویہ اختیار کرنے لگیں، (تلبیس ابلیس: ۱۳۹) مشہور فقیہ سفیان ثوری رحمۃ اللہ علیہ کہا کرتے تھے کہ جہنم میں ایک وادی ہے، جس میں وہ علماء داخل کئے جائیں گے جو اربابِ اقتدار کے یہاں آمد ورفت رکھا کرتے تھے، سعید بن المسیب رحمۃ اللہ علیہ سے منقول ہے کہ جب تم کسی عالم کو دیکھو کہ وہ اصحابِ حکومت کے یہاں اکثر جاتا رہتا ہے تو اس سے بچ کے رہو، اس لئے کہ وہ چور ہے، امام اوزاعیؒ کا قول ہے کہ اللہ تعالیٰ کو اس عالم سے زیادہ کوئی شخص ناپسند نہیں، جو کسی صاحب اقتدار کے یہاں آنا جانا رکھتا ہو، حضرت ابوذر رضی اللہ عنہ نے حضرت سلمہ رضی اللہ عنہا سے کہا: تم اربابِ اقتدار کے دروازے پر جاؤگے تو تم جتنا ان سے دنیا حاصل کروگے، اس سے زیادہ وہ تم کو تمہارے دین سے محروم کردیں گے. (احیاء العلوم: ۱؍۱۰۱)
ظاہر ہے کہ یہ ہدایات اس صورت میں ہیں جب کہ علماء اور مشائخ اپنی اغراض وضرورتوں یا مناصب اور عہدوں کے لئے اربابِ اقتدار تک پہنچیں اور ان کو ان کی غلطیوں پر ٹوکنے کی ہمت نہ پاتے ہوں، اگر کوئی عالم اُمت ِمسلمہ کے کسی مسئلہ کو حل کرنے کے لئے اخلاص اور بے غرضی کے ساتھ اربابِ حکومت تک پہنچتا ہے تو وہ اس میں داخل نہیں ہے؛ بلکہ ایسے لوگوں سے امت کو نفع پہنچتا ہے، اسلامی تاریخ میں اس کی بہترین مثال امام ابویوسف اور مجدد الف ثانی شیخ احمد سرہندی رحمہم اللہ ہیں، امام ابویوسف رحمۃ اللہ علیہ نے عہدِعباسی میں عہدۂ قضا قبول فرمایا اور اسلامی تاریخ کے پہلے قاضی القضاۃ بنے؛ لیکن انھوں نے ہمیشہ اس عہدہ کو اسلام کے فروغ ، مسلمانوں کی خیرخواہی اور حکومت کی اصلاح کے لئے استعمال کیا، انھوں نے حکمت ومصلحت کے ساتھ اربابِ اقتدار کو دین سے جوڑے رکھا، اسی طرح مجدد الف ثانی رحمۃ اللہ علیہ کے زہد وتقویٰ اور علم وفضل سے مشہور مغل بادشاہ جہانگیر متأثر ہوا، مگر انھوں نے اس تعلق کو کسی عہدہ کے حصول کے لئے استعمال نہیں کیا؛ بلکہ اکبر کے دور میں جو الحاد سلطنت کا جز بن گیا تھا اور اسلامی شعائر کو تہہ وبالا کرنے کی جو سازش کی گئی تھی، اپنے اثر کے ذریعہ اس کا سدباب فرمایا، نہ کبھی کوئی عہدہ قبول فرمایا اور نہ کوئی مادی سہولت حاصل کی.
عام طور پر علماء حق کے تعلقات ان کی حق پسندی کی وجہ سے حکومتوں سے خراب ہی رہے، سعید بن جبیر رحمۃ اللہ علیہ حجاج بن یوسف کے حکم پر اس طرح ذبح کردیئے گئے جیسے جانور کو ذبح کیا جاتا ہے؛ لیکن ثابت قدمی میں کوئی فرق نہیں آیا، امام ابوحنیفہ رحمۃ اللہ علیہ نے عباسیوں کے اصرار کے باوجود عہدۂ قضا قبول نہیں کیا، اس ثابت قدمی پر کوڑے بھی کھائے اور آخر جام شہادت بھی نوش کیا، امام احمد بن حنبل رحمۃ اللہ علیہ ایسی آزمائش سے گذرے، جس کی مثال کم ملے گی کہ ان کی پیٹھ کا کوئی حصہ ایسا نہ تھا، جو زخم سے محفوظ ہو اورجس پر کوڑے نہ برسائے گئے ہوں، امام بخاری رحمۃ اللہ علیہ ایک شہر سے دوسرے شہر منتقل ہوتے رہے اور آخر اس حال میں ان کی وفات ہوئی کہ زمین اپنی وسعت کے باوجود ان پر تنگ کردی گئی تھی، سفیان ثوری رحمۃ اللہ علیہ نے ارباب اقتدار کی قربت سے بچنے کے لئے اپنے اوپر جنون کی سی کیفیت طاری کرلی تھی، سلف ِصالحین رحمہم اللہ کا حال یہ تھاکہ وہ اربابِ اقتدار کی قربت کو ایسی نظر سے دیکھتے تھے کہ گویا یہ آگ ہے جو ان کے دین و ایمان کو خاکستر کردے گی.
انھوں نے دین کی عظمت اور علم کے وقار کو کبھی سرنگوں نہ ہونے دیا، امام مالک رحمۃ اللہ علیہ کا مسجد نبوی میں درسِ حدیث ہوتا تھا اور پوری اسلامی مملکت میں آپ کے درس کی شہرت تھی، اس وقت عباسی خلیفہ کی طرف سے اس خواہش کا اظہار کیا گیا کہ امام صاحب دونوں شہزادوں کو مؤطا امام مالک کا درس دیں، امام مالک رحمۃ اللہ علیہ نے خوش اُسلوبی کے ساتھ معذرت کرتے ہوئے فرمایا کہ اس علم کا آغاز آپ کے گھر سے ہوا ہے، یہ مناسب نہیں کہ آپ ہی کے ذریعہ اس علم کی بے توقیری ہو، علم ایسی چیز ہے کہ اس کے پاس آیاجاتا ہے ، علم کسی کے پاس نہیں جاتا؛ چنانچہ امین الرشید اور مامون الرشید خود درسگاہ میں حاضر ہوئے اور انھوں نے امام مالک رحمۃ اللہ علیہ سے کسب فیض کیا، امام بخاری رحمۃ اللہ علیہ سے بخارا کے گورنر نے خواہش کی کہ وہ گورنر ہاؤس میں آکر شہزادوں کو حدیث کی تعلیم دیں؛ لیکن امام بخاری رحمۃ اللہ علیہ نے اسے قبول نہیں کیا اور فرمایا کہ میں اس علم کو بادشاہوں کے دروازہ پر رسوا نہیں کرسکتا:
’’لا أذل ھذا العلم علی أبواب السلاطین‘‘
شیخ سعید حلبی رحمۃ اللہ علیہ دمشق کی جامع مسجد میں درس دے رہے تھے اور تکلیف کی وجہ سے پاؤں پھیلائے ہوئے تھے، شام کے گورنر ابراہیم پاشاہ (جس کی سفاکیت اور خونریزی مشہور تھی) کو خیال ہوا کہ میں بھی جاکر شیخ کا درس سنوں؛ چنانچہ وہ مسجد میں سامنے ہی سے داخل ہوا، شیخ نے اپنا پاؤں نہیں سمیٹا، یہ بات آدابِ شاہی کے خلاف تھی، شیخ کے شاگرد دم بخود تھے کہ شاید اب شیخ کی شہادت ہوگی یا انھیں ذلیل ورسوا کیا جائے گا؛ لیکن گورنر پر ایسا رعب طاری ہوا کہ وہ کچھ کہے بغیر واپس ہوگیا، پھر اس نے اشرفیوں (سونے کے سکہ) کی ایک بڑی مقدار اپنے غلام کے ذریعہ شیخ کی خدمت میں بھیجی اور درخواست کی کہ اس کایہ نذرانہ قبول کرلیا جائے، شیخ نے واپس کردیا اور ایک ایسا تاریخی جملہ کہا، جو آبِ زر سے لکھے جانے کے لائق ہے، اور جو ہر عالم دین کے لئے نقشِ راہ کی حیثیت رکھتا ہے کہ پاؤں وہی پھیلاتا ہے جو ہاتھ پھیلانا نہ جانتا ہو:
’’الذي یمد رجلہ لا یمد یدہ‘‘۔
شیخ نظام الدین اولیاء رحمۃ اللہ علیہ کی مقبولیت اور محبوبیت اپنی بلندی پر ہے کہ جلال الدین خلجی (جو خود بھی دیندار بادشاہ تھا) نے بارہا شیخ سے ملاقات کی خواہش کی ؛ یہاں تک کہ امیر خسرو کو اس کے لئے واسطہ بھی بنایا؛ لیکن آپ کبھی بادشاہ سے ملاقات پر راضی نہیں ہوئے، نہ خود بادشاہ کے یہاں گئے اور نہ بادشاہ کو اپنے دولت خانہ پر باریابی کی اجازت دی ، جلال الدین خلجی کے بعد علاء الدین خلجی بادشاہ ہوئے، انھوں نے بھی حاضری کی اجازت چاہی؛ لیکن آپ کا جوا ب تھا کہ آنے کی حاجت نہیں ہے، میں غائبانہ دعا کرتا ہوں اور غائبانہ دعاء بہت مؤثر ہوتی ہے، ایک بار جب سلطان نے زیادہ اصرارکیا تو فرما یا کہ اس فقیر کے گھر میں دو دروازے ہیں، بادشاہ ایک دروازہ سے آئے تو میں دوسرے دروازے سے باہر چلا جاؤں گا، (تاریخ دعوت وعزیمت: ۳؍۸۴) محمد تغلق نے شیخ نظام الدین اولیاء کے خلیفہ شیخ قطب الدین منور کو تکلیف پہنچانی چاہی؛ لیکن اس پر قادر نہ ہوسکا، آخر بادشاہ نے ایک لاکھ تنکے (اس زمانہ کاچاندی کا سکہ) بھجوائے، شیخ نے قبول کرنے سے معذرت کرلی، پھر سلطان نے پچاس ہزار قبول کرنے کی خواہش کی، شیخ نے اسے بھی قبول نہ کیا، اخیر میں بات جب دو ہزار تک پہنچی تو فرمایا کہ درویش کو دو سیر چاول، دال اور ایک دان (اُس زمانہ کا کم مقدار سکہ) کا گھی کافی ہے، آپ نے اپنے مخلصین کے کہنے پر اسے قبول کر لیا کہ کہیں بادشاہ درپئے آزار نہ ہوجائے؛ مگر اسی وقت اہلِ حاجت میں تقسیم کردیا، شاہ نظام الدین اولیاء رحمۃ اللہ علیہ کے ایک راسخ العقیدہ مرید مولانا فخرالدین زرّاوی رحمۃ اللہ علیہ تھے، سلطان محمد تغلق جیسے ظالم بادشاہ نے جب خواہش کی کہ وہ کچھ نصیحت کریں تو مولانا نے کہا کہ غصہ دبایا کرو، بادشاہ نے پوچھا: کونسا غصہ؟ مولانا نے فرمایا: درندوں والا غصہ، جو تمہاری عادت اور طبیعت میں داخل ہے، اس سخت جملہ پر بادشاہ کو ایسا غصہ آیا کہ چہرہ کا رنگ بدل گیا؛ مگر کچھ کہہ نہیں پایا ۔ (بزمِ صوفیہ: ۳۷۶)
اس کے برخلاف جن لوگوں نے اربابِ اقتدار کی قربت اختیار کی، انھوں نے زیادہ تر دین واُمت کونقصان پہنچایا ، ہندوستان کا مشہور بادشاہ اکبر علماء کا بڑا معتقد تھا؛ لیکن مخدوم الملک ملا عبداللہ سلطان پوری اور صدرالصدور ملا عبدالنبی کی باہمی کشاکش اور حرص وجاہ کی طلب نے بادشاہ کی نظر میں ان کا مقام گروادیا تھا؛ یہاں تک کہ ان حضرات نے بادشاہ کی خوشنودی کے لئے حج کے ساقط ہونے کا فتوی دے دیا ، زکوٰۃ سے بچنے کے لئے حیلہ کو جائز قرار دے دیا، اور ان کے آبائی قبرستان سے سونے سے بھرے ہوئے صندوق برآمد ہوئے، جو انھوں نے اپنی دولت کو چھپانے کے لئے دفن کر رکھے تھے، ان حضرات کی آپسی لڑائی کے نتیجہ میں ملا مبارک اور ان کے بیٹے فیضی اور ابو الفضل دربارِ اکبری میں شامل ہوئے، جو علم وقابلیت کے اعتبار سے نادرۂ روز گار لوگ تھے؛ لیکن دولت کی حرص اور اقتدار کی قربت نے انھیں اس مقام پر پہنچادیاکہ انھوں نے اکبر کو گمراہ کرنے میں کوئی کسر نہ چھوڑی، اور ان کی مدد سے شعائر اسلام کی ایسی اہانت کی گئی کہ ہندوستان کی تاریخ میں شاید کسی غیرمسلم سے بھی ایسا نہ ہوا ہو.
علماء چوںکہ دین کے شارح بھی ہیں اور اُمت کے داعی ومصلح بھی؛ اس لئے اگر ان کا کردار بے داغ نہ رہ پائے تو یہ اُمت کے لئے سب سے زیادہ نقصان کا باعث ہے، ماضی قریب میں حضرت مولانا محمد قاسم نانوتوی رحمۃ اللہ علیہ نے دارالعلوم دیوبند اور دارالعلوم کے واسطہ سے اربابِ مدارس کے لئے جو بنیادی اُصول مقرر فرمایا، ان میں سے ایک یہ ہے کہ ’’حکومت سے کوئی تعاون قبول نہیں کیا جائے گا.‘‘ یا دش بخیر! ہم لوگوں کی طالب ِعلمی کے زمانہ میں دار العلوم دیوبند کے لئے سابق وزیراعظم محترمہ اندرا گاندھی نے سالانہ ایک لاکھ روپے کی پیشکش کی تھی اور دارالعلوم کا سالانہ بجٹ بھی اس کے قریب قریب تھا؛ لیکن دارالعلوم کے مہتمم حکیم الاسلام قاری محمد طیب صاحب رحمۃ اللہ علیہ نے یہ کہہ کر معذرت فرمادی کہ ہمارے بزرگوں نے اس سے منع کیا ہے، شیخ الاسلام مولانا حسین احمد مدنی جنگ آزادی کے سورماؤں میں سے تھے اور اسی جدوجہد میں انھیں مالٹا میں قید وبند کی زندگی بھی گذارنی پڑی؛ لیکن جب ملک کے آزاد ہونے کے بعد انھیں اعلیٰ ترین سرکاری اعزاز پیش کیا گیا تو انھوں نے اسے قبول کرنے سے معذرت کردی، مقصد یہ تھا کہ علماء و مشائخ اور دینی ادارے حکومتوں کے احسان سے سبکبار رہیں.
افسوس کہ عالم اسلام ہو یا ہماراملک، علماء ومدارس کا یہ کردار بتدریج ختم ہوتا جارہا ہے، ان کا ایک طبقہ ایوان اقتدار تک رسائی کے لئے کوشاں ہوتا ہے، اگر اپنی طاقت کے بل پر وہ سیاست میں حصہ لیں تو اور بات ہے؛ لیکن یہ کوشش اس کے باوجود ہوتی ہے کہ وہ ایک سیکولر جماعت کا حصہ ہیں اور انھیں معلوم ہے کہ انھیں اپنے ضمیر کی آواز کو پارٹی کی پالیسی کے سامنے دبانا ہوگا، سیاسی لوگوں کی طرح وہ بھی اس بات کے لئے کوشا ں رہتے ہیں کہ حکومت انھیں کسی عہدہ پر نامزد کردے، ایسے حالات میں علماء اور مشائخ کے لئے اُمت کے دوسرے اہل افراد کو آگے بڑھانا اور خود ان کی رہنمائی کرنا زیادہ مفید ہوسکتا ہے، خانقاہوں کا امتیاز استغناء تھا؛ لیکن اب بعض اوقات حکومت وقت کے سامنے دست ِسوال دراز کرنے میں ان کا قدم دوسروں سے آگے ہوجاتا ہے۔
جن ریاستوں میں دینی مدارس نے حکومت سے الحاق کو قبول کیا ہے، ان اداروں کی صورتحال روزِ روشن کی طرح واضح ہے، حاضری کا غلط اندراج، جو طلبہ داخل نہیں ہیں امتحان دلانے کے لئے ان کی حاضری کی خانہ پری، امتحان کے درمیان چوری اور ممتحن سے نمبرات بڑھوانے کی کوشش، ڈیوٹی نہ کرنے کے باوجود تنخواہوں کاحصول، اور پھر ان کاموں کے لئے جھوٹ، دھوکہ اور رشوت کا لین دین، کون سی برائی ہے جو عملاً چند اداروں کو مستثنیٰ کرکے اس نظام میں موجود نہیں ہے؟ اور اب تو ائمہ مساجد بھی حکومت سے تنخواہیں حاصل کرنے کے لئے بے قرار ہیں، کیا ایسے علماء وائمہ اور مدارس ومساجد سے اس بات کی توقع کی جاسکتی ہے کہ وہ اس ملک میں اسلام کا بقا اور تحفظ کا فریضہ انجام دیں گے اور ملی مفادات کے لئے بہ وقت ضرورت حکومتوں کے مقابلہ سینہ سپر ہوجائیں گے؟ بعض حضرات کا خیال ہے کہ اس طرح کچھ مسلمانوں کو روز گار حاصل ہوجاتا ہے؛ لیکن سوال یہ ہے کہ مدارس کا مقصد کیا ہے؟ دوسری تعلیم گاہوں کی طرح بہتر روزگار کی فراہمی یا اسلام کی حفاظت واشاعت؟ یہ ایک نبوی مشن کا حصہ ہیں یا دوسرے اداروں کی طرح صرف کسب ِمعاش کی مشین ہیں؟؟
یہی صورتِ حال عالمِ اسلام میں دیکھنے کو ملتی ہے، مصر میں پچاس سال سے زیادہ ملحد اور بے دین طبقہ برسراقتدار رہا اور اب بھی ہے؛ لیکن جامع ازہر جیسے باوقار ادارہ کے سربراہ اعلیٰ حکومت کے ہر فیصلہ پر مہرتصدیق ثبت کرتے رہے، کچھ عرصہ پہلے وہاں کے سابق مفتی اعظم نے فتویٰ دے دیا کہ فوجی بغاوت کے خلاف جو شخص احتجاج کرے، وہ قتل کئے جانے کا مستحق ہے، شام کے مفتی اعظم بھی اب تک بشار الأسد کے حق میں فتوی دیتے رہے ہیں، یہی حال کم وبیش دوسرے مسلم اور خاص کر عرب ملکوں کا رہا ہے کہ سرکاری طور پر جن لوگوں کو فتویٰ دینے کی خدمت سپرد کی جاتی ہے، انھیں حکومت کی موافقت ہی میں فتوی دینا پڑتا ہے، اور گورنمنٹ کے چشم وابرو کے اشارہ پر کام کرنا ہوتا ہے، ظاہر ہے کہ یہ ارباب اقتدار سے قربت کا نتیجہ ہے!
اس لئے یہ پہلو ایک لمحۂ فکریہ ہے کہ علماء، مشائخ، مذہبی قائدین اور مذہبی اداروں کو کس طرح حکومت کے اثر سے محفوظ رکھا جائے اور انھیں یہ بات سمجھائی جائے کہ وہ عام لوگوں کی طرح نہیں ہیں، وہ مسلمانوں کے لئے قبلہ نما کا درجہ رکھتے ہیں، وہ راہ رو نہیں ہیں، وہ مشعل راہ ہیں، اگر وہ حکومتوں کی زلفوں کے اسیر ہوجائیں، اور متاعِ دنیا کے حاصل کرنے کی دوڑ میں جاپڑیں تو یہ ان کے بنیادی مقصد سے بے وفائی اور اپنے خالق سے اور اُمت ِمسلمہ سے بدعہدی کے مترادف ہوگا، خاص کر ہندوستان جیسے ملک میں پوری گہرائی کے ساتھ اس پر غور کرنا ضروری ہے اور وقت کا تقاضہ ہے، ورنہ --- ہزار بار خدانخواستہ --- اسلام کی حفاظت کا یہ آخری قلعہ بھی اپنے مقصد میں ناکام ہوکر رہ جائے گا، وباللہ التوفیق۔ (صححہ: #ایس_اے_ساگر )
https://saagartimes.blogspot.com/2022/11/blog-post_4.html
Subscribe to:
Posts (Atom)